Mon. Aug 10th, 2020

Studiu despre dezinformarea rusă și chineză pe tema coronavirusului în Europa

Criza coronavirusului a crescut audiențele media chiar și în cazul celor despre care se crede că nu informează corect publicul. Potrivit unui studiu publicat de Oxford Internet Institute, informațiile eronate despre Covid-19 difuzate de mass-media rusească și chineză fac mai multă audiență pe rețelele de socializare din Europa decât conținutul anumitor ziare mari.

Institutul a examinat timp de trei săptămâni conținutul generat de principalele canale mass-media rusești și chineze, precum și de mass-media iraniană și turcă, controlate de stat sau strâns legate de regimurile de guvernare ale țărilor respective. Studiul s-a concentrat în special pe canalul de televiziune rus RT, agenția de știri Sputnik, rețeaua de televiziune din China (CGTN), Radio Chine Internationale (CRI) și agenția de știri China Nouă.

În publicațiile lor în franceză, germană sau spaniolă, aceste canale mass-media „au politizat coronavirusul criticând democrațiile occidentale, lăudând țările lor de origine și promovând teorii ale conspirației cu privire la originile virusului”, conform Institutului Oxford.

RT și China Nouă, mai distribuite decât „Le Monde” sau „Der Spiegel”

Raportul măsoară implicarea (angajamentul) utilizatorilor în funcție de numărul de redistribuiri, aprecieri sau comentarii pe Facebook și Twitter. Studiul acoperă cele mai populare 20 de articole de la fiecare post de știri, în perioada 18 mai – 5 iunie.

Conținutul francez al RT obține un angajament mediu de 528 pe Facebook și Twitter, iar China Nouă, 374, comparativ cu 105 pentru ziarul Le Monde. În limba germană, articolele RT au un scor 158 pe Facebook și Twitter, comparativ cu 90 pentru Der Spiegel.

„Cea mai mare parte a conținutului de pe aceste canale se bazează pe fapte. Dar dacă ne uitam mai ales la mass-media rusă, obiectivul lor este să discrediteze țările democratice”, a declarat Jonathan Bright, un cercetător la Oxford. „Informația subtilă este că democrația este pe punctul de a se prăbuși”, adaugă el.

Marea Britanie și Spania sunt afectate

Cercetările anterioare ale institutului, publicate în aprilie, au evidențiat deja pătrunderea acestor canale mass-media pe piețele de limbă engleză, dezvăluind că unele dintre articolele lor ar putea atinge niveluri de implicare a utilizatorilor de până la zece ori mai mari decât cele ale BBC de exemplu.

Niveluri de implicare similare au fost observate la conținutul în limba spaniolă, în special pentru mass-media iraniană HispanTV care, potrivit raportului, promovează „sentimentul anti-american” pentru utilizatorii din America Latină.

„O parte semnificativă a conținutului consumat pe rețelele de socializare este finanțată direct de guvernele străine, și acest lucru nu este foarte clar pentru cititor”, a concluzionat Jonathan Bright.

Teme principale

Cercetătorii de la Oxford Internet Institute au izolat trei teme principale transmise de aceste publicații: pe de o parte, destabilizarea democrațiilor occidentale. RT France și RT Germany, de exemplu, au vorbit despre o demonstrație tăcută împotriva premierului belgian sau chiar demonstrații anti-izolare în Franța, Germania sau Polonia. Presa chineză, în frunte cu Xinhua, a pus sub semnul întrebării credibilitatea liderilor americani, invocând un „virus politic”.

Pe de altă parte, aceleași publicații au subliniat aspectele pozitive legate de țările care le controlează, în special media legată de China. „Articolele franceze și spaniole ale Xinhua au evidențiat laudele internaționale pentru inițiativele de reducere a sărăciei printre soluțiile Chinei pentru coronavirus”, a declarat studiul. Același model a fost folosit de canalul turc TRT, care „a sărbătorit un nou spital inaugurat de oficiali turci și japonezi la Istanbul”, poziționând orașul ca „centru internațional pentru îngrijiri medicale”. Doar Rusia a rămas în urmă cu privire la acest aspect.

Teoriile conspirației

În cele din urmă, aceste canale media au răspândit, mai mult sau mai puțin direct, teorii ale conspirației. Multe articole media legate de China „resping afirmațiile potrivit cărora coronavirusul a apărut în China”, citând, de exemplu, o „filială franceză” a virusului menționată într-un studiu al Institutului Pasteur (o informație falsă). Teoria unui virus proiectat în laboratoarele americane a fost, de asemenea, transmisă de mai multe ori.

„Mass-media legată de statul rus a folosit metode mai subtile”, explică studiul, dând exemplul RT în germană, care evocă solicitarea unui politician italian, care propunea arestarea lui Bill Gates pentru crime împotriva umanității. Articolul ironizeaza aceste afirmații, spunând că sunt „teorii absurde”, dar le descrie în detaliu, inclusiv pe cele care susțin că „Fundația Bill și Melinda Gates pregătește planuri pentru vaccinarea forțată”.

Sursa articol și foto: Smartradio.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: